Mångfald i möten
Jag är sedan
länge varit trött på och lite ledsen över den negativa bild av svensk skola som
ofta målats upp från media, av politiker och andra tyckare, en bild som alltför
ofta har fått stå oemotsagd. Var har rösterna från de som älskar sitt jobb
varit, de som varje dag går till skolan med glädje och stolthet? De som vågar
och kan göra skillnad för våra barn och ungdomar? Så när Anne-Marie Körling
startade ”Lärartycket”, så tänkte jag äntligen ett forum för lärare att göra
sina röster hörda om ett av de viktigaste yrkena man kan ha. En ännu tystare
grupp är nog tyvärr rektorer, en kategori som inte alltför sällan beskrivs som
en jagad grupp med bakbundna händer. Därför är möjligheten att få göra min röst
om mitt uppdrag som rektor i ”Rektortycket” en chans jag inte kan låta passera…
Jag är rektor på
en skola med en mångfald av nationaliteter, kulturer och individer. En skola
mitt i förorten. Här jag möter jag människor med skilda språk, erfarenheter och
bakgrunder. För mig är det en gåva eftersom vi i Sverige lever alltmer
segregerat, vi jobbar ihop med likasinnade, våra grannar är kopior av oss
själva, vi lever tillsammans med de som speglar ”jaget” bäst. Här möter jag
människor jag aldrig skulle mött annars, lär mig saker jag aldrig någonsin
skulle lära mig någon annanstans.
Jag sitter i
skolrestaurangen och äter lunch med min kollega vi får sällskap av tre
somaliska flickor, de är ganska nya på vår skola och i Sverige. Nyfiket frågar
de vilka vi är, svenskan är knagglig men imponerande efter några få månader i
Sverige. Vi berättar vad vi heter och att vi är rektorer. De blir genast
nyfikna på vad en rektor gör egentligen och vad en sådan tjänar. Vi måste
marknadsfört oss väl för alla vill bli rektorer till slut. Det är mycket skratt
och fniss runt bordet, trevligare sällskap var det längesedan jag hade.
Skrattet fastnar lite i halsen när en av flickorna berättar om sin mamma som är
kvar i Somalia, som blivit skjuten men överlevt och nu förhoppningsvis är på
väg till Sverige. Vi diskuterar anhörighetsinvandring, om man verkligen ska åka
bil till jobbet när det inte är bra för miljön och ekonomin, vi pratar om att
det inte är så många i Sverige som cyklar fast de kan. Vi möts på lika villkor
med nyfikenhet och respekt. Det mest påtagliga är att det är jag ”etnisk svensk
rektor mitt i livet” som lär mig mest i detta möte.
Tuffa rapparen
möter mig med en kram och säger ”du är fett bästa rektorn”. Lilla E som är arg
på allt och alla, mest på hur det är hemma mailar mig en dikt när jag är på
konferens några dagar. N frågar mig varje gång vi ses när det är elevråd och
varför jag inte var med sist. D kikar förbi mitt kontor och vill ha lite stöd
att orka dagen en stund till. Det är eleverna som är min drivkraft och min
motivation. De får mig att vilja anstränga mig lite till, de är värda varje
minut jag lägger på att göra en grym skola tillsammans med mina lärare.
För mig är skolan den bästa platsen i världen
att träna sig på att respektera och förstå olikheter och det är respekten för
olikheter som är fundamentet i demokrati. Jag och lärarna har ett gemensamt och viktigt
uppdrag för att delaktighet och inflytande ska gälla på riktigt och för att
motverka utanförskap. Vi kan göra skillnad och vi gör det varje dag.
Tina Tenggren
Din text berör mitt hjärta! Tack för att du delar den med oss!
SvaraRadera