Rektorsreflektioner
Jag brinner
för det pedagogiska ledarskapet och mina
tankar kring lärande, ledande och skolutveckling kommer till uttryck genom
reflektioner som bloggas internt till alla föräldrar och anställa i min
verksamhet varje vecka. Många gånger har mitt fokus ifrågasatts; ska man lägga
ner denna tid på skrivande? Stundtals har jag själv ifrågasatt mitt engagemang
i detta ”Måste” som ska värkas fram varje fredag: tänkas över, kritiskt
granskas, ifrågasättas, sättas i sammanhang, beskådas ur olika perspektiv, vridas
och vändas och gärna leda fram till en klok analys på slutet. Efter tre år är
jag dock övertygad om att reflektionerna har hjälpt mig att behålla riktningen
framåt, på det gemensamma, på delaktighet. Reflektionerna har satt fokus på
systematiken i kvalitetsarbetet och fokus på uppdraget. Här följer några utdrag
ur mina Rektorsreflektioner genom åren.
Jag ser en röd tråd i de valda glimtarna. Gör du?
Skolan får
inte vara en plats där man gör mer av samma, där man stångar sig blodig i meningslösa försök att lyckas. Nej,
skolan ska vara en plats där försök välkomnas och frågor frodas. Att skolan ska
rusta eleverna för morgondagens samhälle vet vi. Vi vet också att lärandet
måste utmana våra traditionella föreställningar om vad skolan ska göra och
vara, och vi vet att EUs nyckelkompetenser betonar vikten av kommunikation,
digital och social kompetens, entreprenöriellt lärande och förmågan att lära
att lära. I samtliga delar krävs förmåga till kritiskt tänkande, kreativa
förhållningssätt och initiativförmåga. För oss som arbetar i skolan, handlar det nu om att omdefiniera
kunskapssynen och att börja i rätt ända. Inga datorer i världen skapar en bra
skola för våra elever, men en bra skola kan bli ännu bättre med digitala
lärverktyg och kreativa lärprocesser. Men hur gör man?
Skolan
behöver koreografera för kreativitet och tänkande i klassrummet och vi vuxna måste vara förebilder. Formen kommer före
vetandet i lärprocessen och det du kan tillsammans med någon annan men inte
ännu själv, är första tecknet på lärande. Så läraren måste bjuda upp sina
elever till dans och skapa koreografin och visa på verktygen. I ett ”tänkande
klassrum” finns tid för diskussion, reflektion och frågorna som ställs är
öppna, fördjupande och breddande. Huvudet spelar roll men
inte huvudroll i lärandet- utan socialt samspel!
Inlärningen främjas också av att kroppen är aktiv: kropp och knopp
hänger ihop! Genom snidandet i slöjden, sjungadet på musiken, höjdhoppet på
idrotten, leken i sandlåden; genom berikande miljöer, kroppsliga aktiviteter
och stimulans påverkas hjärnans
plasticitet och såväl minne som inlärning blir bättre. Hjärnan går igång på
variation och det krävs uppfinningsrikedom och kreativa sätt att synliggöra
lärandet för att lärandet ska bli meningsfullt och fördjupas!
Lärande är
relationellt. Vi leder lärande
jag och mina medarbetare. Mitt uppdrag är att coacha medarbetare till framgång
och mina pedagoger coachar sina elever till motsvarande. Att coacha - att ge
någon möjlighet att själv hitta svaren till sina utmaningar eller
problemställningar... Vi ska alltså ge hjälp till självhjälp. Vi behöver
lyssna, ha fokus på den vi lyssnar på, lyssna bakom orden, använda alla sinnen,
ställa öppna frågor och visa respekt i mötet med medarbetare och elever. Det
räcker nog alltså inte att strukturera för en lärande organisation - hur
relationen tas om hand är avgörande för dess framgång.
Som rektor
försöker jag leda lärandet genom att skapa förutsättningar för det relationella
och kreativa, där lärprocesserna är minst lika viktiga som slutresultatet. I de möten som sker strävar jag efter att synliggöra mitt tänkande
och min koreografi- för att inspirera och synliggöra kraften i att göra
gemensamt, tillsammans. Tydlighet; fokus på mål och vision kokas alltså ihop
till reflektioner som serveras till föräldrar och medarbetare varje vecka. Detta är mitt
framgångsrecept, min röda tråd, för att kvalitetsarbetet och skolutvecklingen
ska hållas levande!
/Åsa Portelius, Rektor och Förskolechef,
Twitter: @asap74
Bra idé med internt forum Jag kanske snor den :-))
SvaraRadera